Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Satu Sehat Pada UPTD Puskesmas Cempaka

  • Tata Sutabri Universitas Bina Darma
  • Deska Novita Sari universitas bina darma

Abstract

This study analyses the user satisfaction level of the Satu Sehat application, a digital platform developed by the Indonesian government to support integrated health services for the community. The research uses a descriptive method with a quantitative approach, utilising the End User Computing Satisfaction (EUCS) model from Doll and Torkzadeh (1988) to evaluate employee satisfaction. Data was collected through a survey to measure the perception and satisfaction of users of the SISDMK application. From a population of 80 respondents, 67 samples were sampled using the Slovin formula. Data analysis involved validity and reliability tests. The results showed that in the Content (X1) variable, six statements were valid with a validity value above rtable 0.2404 and an alpha coefficient of 0.802. Accuracy (X2) variable was valid with an alpha of 0.811. Format (X3) has a reliability of 0.796, Ease of Use (X4) is valid with an alpha of 0.873, and Timeliness (X5) is valid with a reliability of 0.852. All variables are declared valid and reliable.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tata Sutabri, Universitas Bina Darma

Program Studi Sistem Informasi

Deska Novita Sari, universitas bina darma

Program Studi Sistem Informasi

References

Azis, N. (2022). Analisis Perancangan Sistem Informasi.
Azzumar, M. F. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap Aplikasi Mobile Tiket. Com Menggunakan Metode End User Computing Satisfaction (EUCS) yang Dikembangkan (Bachelor's thesis, Fakultas Sains dan Teknologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Damayanti, N. R., Asmanita, A., & Huda, N. (2020). Evaluasi kepuasan pengguna aplikasi sistem pengambilan keputusan guna menentukan masyarakat yang mendapatkan dana bantuan pemerintah di kecamatan kota Palembang. SISKOMTI (Sistem Informasi Komputer dan Teknologi Informasi), 3(1), 31-43.
Kepmenkes RI No 377/menkes/SKIII/2007 standar-profesi-perekam-medis.pdf
Klarasati, R., & Sutabri, T. (2023). Analisis Pengukuran Tingkat Kepuasan Dosen Terhadap Sistem Informasi Akademik Menggunakan Metode Usability Pada Universitas Prabumulih. JURNAL TEKNOLOGI DAN ILMU KOMPUTER PRIMA (JUTIKOMP), 6(1), 12-17.
Lubis, A. S., & Andayani, N. R. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan (service quality) terhadap kepuasan pelanggan pt. sucofindo batam. Journal of Applied Business Administration, 1(2), 232-243.
Mahesa, P. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Skill Academy Menggunakan Metode End-User Computing Satisfaction (Eucs) (Bachelor's thesis, Fakultas Sains dan Teknologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Nafisah, N. T., & Sutabri, T. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Terhadap E-Learning Politeknik Negeri Sriwijaya Menggunakan Framework ITIL V3. Indonesian Journal of Multidisciplinary on Social and Technology, 1(2), 184-189.
Pauluzzo & Gretta, (2018) Lima dimensi EUCS Lovelock & Writz Analisis Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan,Jurnal Ekonomi dan Bisnis Vol 8 No 3, Desember 2020.
Rahmawati, N. A., & Bachtiar, A. C. (2018). Analisis dan perancangan sistem informasi perpustakaan sekolah berdasarkan kebutuhan sistem. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 14(1), 76-86.
Rocheaty E. (2016). Sistem Informasi Manajemen (SIM) edisi 3. Mitra wacana Media
Taufiq, R., Magfiroh, D. A., Yusuf, D., & Yulianti, Y. (2020). Analisis dan Desain Sistem Informasi Pembayaran Sumbangan Pembinaan Pendidikan (SPP) di SMK Avicena Rajeg. Jurnal Teknologi Sistem Informasi Dan Aplikasi, 3(1), 15–21.
Yuniar, E., & Muslim, M. H. (2018). Sistem Informasi Layanan Kesehatan Dengan Menggunakan Codeigniter Pada Puskesmas Bululawang. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 12(1).
Published
2025-04-13
How to Cite
SutabriT., & Novita SariD. (2025). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi Satu Sehat Pada UPTD Puskesmas Cempaka. Jurnal Ilmiah Sistem Informasi Dan Teknik Informatika (JISTI), 8(1), 14-22. https://doi.org/10.57093/jisti.v8i1.262